Textil

Vid textil workshopen arbetade vi med ull. Vi arbetade i grupp där vi tillsammans skapade en ullbild. Under tiden vi arbetade med ullbilden gick vi igenom olika steg där vi fick rulla, trycka ut vattnet vi lagt på för att fibrerna i ullen skulle fästa i varandra. 
Katrin som höll i det ville att vi skulle reflektera över ord och begrepp som vi kunde tänka på när vi arbetade med ull tillsammans med barn. Vid arbete med detta med barn kan jag hitta både matematik, språk och hållbar utveckling. I matematiken hittar vi under-över, mycket-lite, lägesbegrepp, mängder och antal. Beroende på vad din bild föreställer kan det finnas matematik på bilden man kan arbeta med. I språket finner vi ord vi i vardagen kanske inte använder så som karda, tex att normadernas hem är gjort av ull.
Eftersom ull är ett naturmaterial ser jag det som hållbar utveckling, det negativa är att det krävs mycket vatten till processen. 
 
 
 
 
När du gör detta med barnen arbetar du också med samarbete, många delar av processen med ull är tillsammans tex när du rullar den på staven, vad ska bilden föreställa och vilken tur ordning ska det ske. 
I arbete med ull kan vi också arbeta med sinnesintryck, tex känsel, hörsel och syn. Hur känns ullen, låter en något och hur ser det ut i de olika stadierna av processen.

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0