Pape maché

Under en workshop i bild fick vi testa på olika sorters lera och pape mache. Det som slog mig mest under tiden vi höll på att göra vår pappersmassa var hur barnens kreativitet kunde flöda fritt i hela processen. Vi skulle tillverka vårt eget papper av tidningspapper. Om jag skulle göra detta med barn skulle jag gjort det med de äldre barnen, alltså 3-5 åringar då det är ganska svårt. Min tanke när jag gör aktiviteter med barnen är att jag vill att de ska kunna göra i princip allt av det vi gör, jag är där för att stödja dem och ställa utmanande frågor samt ge dem inspiration och material för att göra något eget. Jag anser att det är lättare att göra pape mache med de äldre barnen då vi kan upptäcka och diskutera processen tillsammans. Självklart kan jag göra denna aktivitet med de alldra minsta barnen i förskolan, dock får jag som pedagog vara närmre barnen och stödja dem mer samt att jag får anpassa aktiviteten för barnens nivå och utmana dem under flera olika tillfällen. Det är något jag står för inte bara för denna typ av aktivitet utan i alla aktiviteter, vi pedagoger är medupptäckare. 

 

 

 

Vi fick prova på olika sorters leror och Mats uppmanade oss att göra olika former av de fyra "sandleror" vi arbetade med. Mats gick väldigt fort fram i den aktiviteten och jag kände att jag inte hann att bli halvfärdig innan vi skulle börja på nästa. Detta fick mig att tänka till mycket då många aktiviteter vi gör med barn går för fort1. Om jag skulle gjort denna aktivitet med barnen hade jag arbetat med en lera i taget där barnen verkligen fick känna och klämma på leran för att undersöka dess egenskaper. Mats bad oss att göra olika former som långt och slingrigt, kort och rundt samtidigt som han läste en berättelse. När formerna var gjorda skulle vi i gruppen kring bordet bygga ett torn av våra delar. Det intressanta enligt mig är att trots att vi arbetade med lera fick vi in matematik, språk, motorik och sinnesupplevelser. Jag tänker att vi lekte ju bara med lera, undra hur barnen känner i processen. Det måste vara en häftig känsla att få ta del av detta häftiga material.  

1. Mats Andersson. Bild 2. 18/2-2016 Campus Varberg 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0