Komedianten

Vid det första museibesöket gick vi till komedianten vid Varbergs stadsbibliotek1. Vi fick se en utställning av konstnären Roland Persson Som hette Mother. Vi fick en rundtur där vi fick berättat för oss om de olika verken och hur de var gjorda. Roland hade gjort sina verk i silikon och såg väldigt verklighets trogna ut. Han hade skulpterat av två stycken djur föreställande en häst och en elefant, som han köpt för att skulptera av.
 
 
Roland hade också gjort en skulptur föreställande en person som en "avhuggen" lem, huvudlös och en uppsliten mage. Hästen han skulpterat av var också skadad, den hade ett avhugget ben och var uppskuren vid två ställen kring magen. Mina tankar kring detta var att till denna utställning hade jag inte tagit min barngrupp. Men jag tänker också att om mina kolleger valt att vi skulle gå dit hade vi fått samtala med barnen kring det vi kommer att möta där både innan, under och efter besöket. Några barn kan ta illa upp för det de möter medan andra barn inte tar illa upp, något man som pedagog måste ta hänsyn till. Konstnären hade även skulpterat en stor pumpa, en madrass med en stor kaktus på och en stor portal liknelse. Förutom att de skulpterade djuren var känsliga att titta på enligt mig så var de andra skulpturerna häftiga att se på. Det var så många detaljer konstnären tänkt på som gjorde det verklighetstroget. 
 
För vidare information om Komedianten besök deras hemsida.
http://kulturhusetkomedianten.se/
 
1. Marie Bendroth Karlsson.  Föreläsning/workshop - Barn möter konst. 2/2-2016 Campus Varberg
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0