Navet

Jag anser att förskolan ska vara en lekfull plats med tillåtelse för barnen att utvecklas. Alla barn och vuxna upplever en berättelse på olika vis och får olika inre upplevelser. Jag anser också att en aktivitet inte måste vara välplanerad utan att vi kan ta ut svängarna men ändå komma till samma slut destination. Navet i Borås var på besök hos oss och vi fick tjuvtitta i boken om Tunda och Triton som handlar om teknik. Författaren till dennna bok är även författaren till Bertas experiment som är inriktat mot kemi. Boken om Tunda och Triton har berättelser om dessa två men berättelserna är också inledningar till olika experiment. Vi fick bland annat prova att bygga katapulter, leta efter skuggor och göra skuggfigurer1
 
 
Tanken med boken om Tunda och Triton är att alla experiment ska kunna göras med saker som oftast finns på alla förskolor. Detta för att det inte ska kosta mycket pengar och att inte behöva köpa in "färdiga" paket där det enbart går att göra ett experiment. Detta anser jag är en jätte bra idé! 
 
Att leta efter skuggor är av mina erfarenheter en spännande aktivitet för barnen. Hur kan ett föremål som ser ut som en båt få en skugga som ser ut som en glass eller en svamp? Eller ett cykelställ som blir ett stängsel som skugga? (se bilder ovan) Detta kan vi utforska när vi är ute på promenader och utflyter men också ute på förskolegården. Vad tycker barnen skuggorna ser ut som och vilka tankar väcker skuggorna? Vi kan också göra egna skuggor, till exempel att tillverka av återvinningsmaterial som i skuggan föreställer något helt annat i skuggform än vad det gör utan skuggan. Jag anser att barnens föreställningar ska komma i centrum för hur och vad det ska föreställa. 
 
1. Anna Gunnarsson. Navet 1. 3/2-2016 Campus Varberg
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0