Bild

En bild kan se ut på många olika sätt och med måga olika motiv och färger. En bild som är konkret visar vad det föreställer, till exempel en blomma. En abstrakt bild föreställer ingenting speciellt. En statisk bild är de bilder vi finner i tidningar, bilden är i horisontell balans. Dynamiska bilder har linjer och former på diagonalen, de kan uppfattas som rörliga bilder. 

 

Genom att klippa ut en ruta ur ett papper och lägga på en bild kan bli en spännande uppgift för barnen. Utifrån en bild hitta ett nytt mönster att återskapa. Utifrån det nya mönstret kan nya mönster uppstå (se bilder nedan). Det var spännande att se att ett mönster kunde bilda ett nytt och jag kunde göra ett mönster som jag ville att det skulle bli1

 
 
Vi testade också mycket olika material, dock hann jag inte prova alla för att jag fastnade vid den flytande akvarellen på flanopapper. Det var en upplevelse som jag tyckte var jätte rolig och härftig. Jag kunde göra många olika mönster och former. Jag kunde också blanda in olika penslar, glas, rollers m.m för att göra mönster. 
 
 1. Mats Andersson. Bild 1. 29/1-2016 Campus Varberg



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0