ABC-utställning

På stadsbiblioteket i Halmstad har de en ABC-utställning. Där finns det möjlighet att undersöka och leka med bokstäver och ord på ett lekfullt och fantasifullt sätt. Om en barngrupp skulle komma dit hade jag som pedagog önskat att någon visade oss runt och gav oss uppdrag att göra i samband med utställningen. När jag besökte utställningen såg jag ingen information om detta önskemål men vid kontakt skulle detta säkert gå att lösa. 
 
Utställningen i sig var inte jätte inspirerande, den var mitt ibland bokhyllor där det fanns blandade böcker. Utställningen kunde med fördel vara i ett separat rum eller en separat del av biblioteket, inte mitt i. Det som var positivt enligt mig var att de byggt upp bokstäver där vi kunde bland annat åka rutschkana på ett M, sitta i en bil som var formad som ett B och ett G som vi kunde gå igenom och sitta i. Det fanns några få bokstäver på golvet. En bit bort finns det en verkstad där barnen kan måla och tillverka bokstäver i olika material. 
 
Utställningen är ett bra utforskande medel för en barngrupp. Det finns möjlighet att leka med ord och bokstäver på ett lekfullt sätt vilket kan gynna språkutvecklingen hos barn. Svensson (2009, s.57) beskriver att individuellt undersökande och praktisk vägledning genom andra är två huvudsakliga strategier som ökar barns språkutveckling.
Upprepning och samtal kring barns upplevelser är också något som främjar barns språkutveckling (Svensson 2009, ss.23-25)
Individuellt undersökande för barn finns det utrymme för på denna utställning, barnen kan undersöka bokstäverna, böckerna och de kollage som finns kring denna utställning. Pedagoger kan med fördel besökt utställningen innan för att utforma aktiviteter i samband med utställningen om personal på biblioteket uteblir. 
För vidare information om utställningen, vänligen besök länk nedan.
https://bibliotek.halmstad.se/web/arena/abc-bokstavslek
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ida Matilda Sofia

Mitt namn är Ida Karlsson. Jag studerar till förskollärare vid Högskolan i Borås, campus Varberg. I min blogg får ni följa min utveckling, mina idéer och få inspiration till aktiviteter med barn.

RSS 2.0